بعد تشبيهه بوالدها.. مممثل مصري يرد على تحذير ابنة “محمود ياسين”

رد الممثل المصري حسني شتا على تحذير رانيا محمود ياسين، ابنة بعد مقارنة الجمهور بينه وبين والدها الممثل محمود ياسين في شبابه، خلال مشاركت في مسلسل “ليالينا 80” الذي يدور في حقبة الثمانينات من القرن الماضي.

وكانت رانيا حذرت من الترويج لتشابه الفنان الشاب بوالدها، مؤكدة أن الترويج لمثل هذه الأخبار يضر بالمواهب الشابة، مثلما يحدث مع أبناء الفنانين أنفسهم، وطالبت كل نجم بالاعتماد على موهبته فقط وعدم النظر لوجود تشابه بينه وبين نجم من الزمن الجميل للفن.

وقالت عبر حسابها على موقع “فيس بوك”: عايزة اقول حاجة للممثلين أحمد حسنين فى “البرنس” بيقولوا شبه عمر الشريف وحسنى شتا بيقولوا شبه محمود ياسين طلع فى مسلسل ليالينا والنبى بطلوا تقولوا عليهم كده متخليهمش يعتمدوا على كده سيبهم يكونوا نفسهم”.

وتابعت: “حكاية الشبه دى بتجيب نتيجة عكسية على فكرة حتى مع أبناء الفنانين اللى هما مضطرين يبقو شبه آبائهم بحكم الجينات سيبوهم يبقوا نفسهم”.

ورد شتا على رانيا قائلاً عبر “فيس بوك”:”مش عارف فعلا هي بتحذرني ليه ومن ايه!!! ولو علي التحذير يبقي توجهيه للجمهور اللي قال كده مش انا …ثانيا احترامي وتبجيلي للفنان الكبير محمود ياسين بتاريخه الفني الكبير مفيش اي مقارنه لأن الأساتذة الكبار أمثال محمود عبد العزيز واحمد ذكي وعادل امام ونور الشريف وغيرهم من نجومنا الكبار لأيمكن ان فيه ممثل أيًا كانت موهبته انه يقارن نفسه بيهم لانهم صنعوا تاريخهم الفني بالفعل ..”.

وتابع: “ثالثًا انا مبقلدش حد اللي شاف دوري في ايوب أو الاب الروحي او ابو جبل او طلقه حظ أو فيلم اشتباك او طلق صناعي او غيرها من الأعمال هيلاحظ إني بحاول ان كل شخصيه تكون مختلفه عن التانيه في الملامح الداخلية والإطار النفسي والشكل والإطار المادي من ملابس وطبقه صوت وغيره ..”.

وواصل: “في ايوب زي مابيقولوا كنت شبح وفي الاب الروحي هادي وانفعالاته داخليه ..ومش انا اللي يقول كده ديه الناس اللي بتقيم وتحب وهفضل اجرب في كل شخصيه بعملها لآخر عمري لأن ديه متعه التمثيل إني احاول اخلق شخصيه من لحم ودم وكل مره تكون مختلفه والتوفيق بالنجاح من عند ربنا ولو لما تصيب فعملت اللي عليًا إني مش بستسهل واعمل كل الحاجات شبه بعضها ..فصادف ان الدور في مسلسل ليالينا في حقبه زمنيه قديمه واللبس وغيرها من تفاصيل العصر تتماس مع طبيعه وشكل استاذنا محمود يس .وفيه شبه في الملامح خصوصا مع تسريحه الشعر والسوالف واللبس طب ايه المشكله بقي مش فاهم يااستاذه رانيا ولكي مني كل التقدير”.

و”ليالينا 80″ من بطولة إياد نصار، وغادة عادل، وخالد الصاوي، وصابرين، وميدو عادل، ومحمد علي رزق، وعماد رشاد، ومن تأليف أحمد عبدالفتاح، وإخراج أحمد صالح.

وتدور الأحداث في إطار اجتماعي، حيث تعتمد قصته على عائلتين من خلال 4 أبطال يقدمون الأدوار الرئيسية، وتدور الأحداث حولهم.

.

وكالات

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.