سمية الخشاب تهدد الرجال بـ”التحرش”.. وتطالبهم بارتداء مايوه شرعي

0 1٬868

هددت النجمة سمية الخشاب في تغريدة نشرتها عبر حسابها الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي توتير بـ”التحرش” لكل من ينظر الى لباس المرأة على انه مبرر لارتكاب هذه الجريمة. ودعت كل من يفعل ذلك وخاصة الرجال، إلى ارتداء “مايوه شرعي” عند الذهاب إلى البحر.

حيث قالت: “أي حد بيحط مبرر للتحرش انه اللبس السبب عايزاك يا جميل انت وهو تلبسوا مايوه شرعي وانتوا نازلين البحر. فالساحل عشان لبسكم الخليع ده بيستفزنا وممكن يبيح لنا نتحرش بيكم”.

img

وتابعت في تغريدة أخرى حذفتها لاحقًا: “غطو عورتكم اللي هي لحد تحت الركب يا حبايبي لما تخرجوا فالصيف. مش الشورت اللي فوق الفخدة ده عشان برضو منتحرش بيكم”.

وزادت من حدة لهجتها ضد الرجال قائلة: “يا محترم بطل تتصور بجسمك عشان انت كده فتنه رهيبة. وممكن تجيب لنفسك التحرش ولا هو مش مباح بس للمرأة والراجل يعمل اللي هو عايزه؟”.

تفاعل المتابعون بشكل واسع مع التغريدات وجاءت التعليقات كالتالي: “مفيش مبرر للتحرش طبعاً”. “هو سوء تربية مش موضع لبس أبداً”، “أنا شايف إن التحرش مرض يجب علاجه أيا كان أسبابه”.

تحدثت الخشاب في مقطع فيديو نشرته عبر حسابها الرسمي على موقع التواصل “إنستغرام عن قضايا التحرش التي أثيرت مؤخرًا وقدمت بعض الحلول والمقترحات. قالت:. “أنا متعاطفة جدًا مع البنات والولاد اللي هما معندهمش توعية، مش ذنبهم إنهم ملقيوش حد يفهمهم ويوعيهم إنهم يدركوا تصرفاتهم وسلوكهم تجاه الأخرين”.

وأضافت: “أنا بقترح أن لو اتعملت مدارس تأهيلية في صفوف المدارس في فصل الصيف والصفوف فاضية مش هتبقى حاجة مكلفة، وأعتقد في كتير من مدربين التنمية البشرية ومدرسين التربية. ممكن يتبرعوا بساعة أو ساعتين من وقتهم للولاد اللي محتاجين التنمية البشرية دي، واللي محتاجين للفهم والإدارك والاستيعاب”.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.