ريهام سعيد لهاني شاكر : ” اوعى تزعل واوعى تعاتب جاهل “

0 297

قامت الإعلامية ريهام سعيد بتوجيه رسالة دعم وتأييد لنقيب المهن الموسيقية النجم هاني شاكر بسبب القرار الصادر عن مجلس النقابة مؤخرا. بمنع عدد من مطربي المهرجانات من الغناء قطعياًً.

هذا ما رفضه رجل الأعمال المصري نجيب ساويرس وهاجم هاني شاكر في تعليقه على القرار ليتبادل كلا منهما تصريحات نارية ضد بعضهما.

نشرت ريهام سعيد تدوينة عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي إنستجرام قالت فيها:. ” أمير الغناء العربي اوعي تزعل إنت أكبر من كده بكتير واوعي تعاتب جاهل .. مش فاهمين إن لو الإعلام والغنا والتمثيل اتساب من غير رقابة ده هيبوظ الذوق العام ” .

وتابعت : ” اتمنع ليه فيلم انجلينا جولي، اتمنع عشان أولادنا ومستقبلهم عشان قيمنا ودينا .. علي فكرة كنت أول واحدة بدافع عنهم في بداياتهم موزة وشاكوش وغيرهم بس اللي حصل بعد كده كان مخجل. حتي في ناس من اللي متسابين يغنوا بقوا بيقدموا إسفاف. ووجود الراقصة اللي مالهاش دعوة بالفن خالص بلبسها العجيب بقي حاجة ثابتة في الكليبات ” .

وأضافت : ” أستاذ هاني شاكر شكرا إنك بتحافظ علي الفن المصري اللي كان فيه أم كلثوم وعبد الحليم حافظ كان في شكوكو. بس كان مونولوجست مابيقولش علي نفسه مطرب ولا بيقول كلام خارج .. لو مؤمنين إن في حرية مطلقة يبقي وافقوا علي انتشار المخدرات والأفلام الإباحية وغيرها. وقولوا كل واحد حر يختار الطريق اللي يناسبه ” .

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.