إحالة منة شلبي لمحكمة الجنايات.. تفاصيل جديدة في قضية المخدرات

0

أحالت النيابة العامة، اليوم الخميس، الفنانة المصرية منة شلبي إلى محكمة الجنايات، على خلفية قضية تعاطي المخدرات، بعد العصور على جوهر الحشيش المخدر، غير المصرح به في مصر.

إحالة منة شلبي لمحكمة الجنايات

وقال بيان النيابة العامة، إنه تم مشاهدة تسجيلات آلات المراقبة دخول المتهمة المنطقة الجمركية والعثور على المضبوطات داخل حقائبها، حيث كشفت التحقيقات أن المضبوطات تشمل جوهرين مخدرين هما الحشيش والقنب بقصد التعاطي.

5 يناير موعد محاكمة منة شلبي

وقررت محكمة استئناف القاهرة، تحديد جلسة 5 يناير المقبل، موعدا لمحاكمة الفنانة منة شلبي، أمام محكمة جنايات شمال القاهرة، على خلفية اتهامها بإحراز جوهر الحشيش المخدر بقصد التعاطي.

تفاصيل القبض على منة شلبي

وقالت منة شلبي في التحقيقات: “أنا كنت مسافرة نيويورك علشان أحضر مهرجان إنترناشونال مي أورد. ووصلت مطار القاهرة وعديت على الجمارك”.

وتابعت: ” أنا خارجة وكان معايا 3 شنط والدنيا كانت زحمة. وأنا حطيت الشنط اللي معايا على السير علشان يتشاف فيها إيه ولاقيت واحد من اللي واقفين في الجمرك بيقولي معاكي سيجارة إلكترونية. فأنا قولتله أنا بدخن فيب وكنت بفتح الشنطة علشان أوريله الفيب فلاقيت واحد تاني جه وقالي إحنا هنفتح بيقة الشنط نشوفها”.

النيابة العامة المصرية تكشف عن مفاجأة في قضية الفنانة منة شلبي!

ونفت الفنانة المصرية اتهامها بحيازة مخدر الحشيش وقالت: “محصلش.. أنا وافقت إن الراجل التاني يفتح الشنطة وقولتله اتفضل وقعد يقلب في الشنط. وبعدين جه واحد ثالت كان بيتفتش معاهم وأنا طلعت الفيب السجاير الإلكترونية. وواحد منهم قالي ممكن تقعدي شويه ووداني أوضة في الجمارك قعدت فيها شوية”.

أنا بدخن فيب.. اعترافات منة شلبي أمام النيابة في قضية المخدرات

يشار إلى أن النيابة العامة قررت في وقت سابق إخلاء سبيل منة شلبي بضمان مالي قدره 50 ألف جنيه على ذمة التحقيقات، وذلك بعد ضبطها بمطار القاهرة وبحوزتها مواد مخدرة ممنوعة في البلاد.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.