أنا بدخن فيب.. اعترافات منة شلبي أمام النيابة في قضية المخدرات

تصدرت الفنانة المصرية منة شلبي، محركات البحث في مصر، بسبب إحالتها للنيابة العامة بتهمة حيازة مخدرات، ثم أحيلت للمحاكمة الجنائية، بسبب إحرازه حشيش مخدر بقصد التعاطي، غير مصرح به في مصر، أثناء عودتها من حضور مهرجان فني في مدينة نيويورك.

 

اعترافات منة شلبي في تحقيقات النيابة 

وكشفت منة شلبي أمام النيابة تفاصيل إحرازها المخدرات، والتي تم ضبطها في المطار، فقالت: ” أنا كنت مسافرة نيويورك علشان أحضر مهرجان إنتر ناشونا لامي أورد، ووصلت مطار القاهرة وعديت على الجمارك وأنا خارجة وكان معايا 3  شنط والدنيا كانت زحمة وأنا حطيت الشنط اللي معايا على السير علشان يتشاف فيها إيه”.

 

وأضافت الفنانة المصرية: ” لاقيت واحد من اللي واقفين في منطقة الجمارك، بيقولي معاكي سيجارة إلكترونية، فأنا قولتله أنا بدخن فيب وكنت بفتح الشنطة علشان اوريه الفيب فلاقيت واحد تاني جه وقالي إحنا هنفتح باقي الشنط عشان نشوفها”.

وتابعت منة شلبي: مكنش معايا مخدر حشيش.. أنا وافقت إن الراجل التاني يفتح الشنطة وقولتله اتفضل وقعد يقلب في الشنط وبعدين جه واحد ثالث كان بيتفتش معاهم وأنا طلعت الفيب، وواحد منهم قالي ممكن تقعدي شوية ووداني أوضة في الجمارك قعدت فيها شوية والشنط كانت معاهم في الوقت ده”.

الكشف عن سبب عدم حبس الفنانة منة شلبي أو إخضاعها لتحليل مخدرات

 

وأكدت أنها وجدت الكثير من الأشخاص والظباط أخرجوا من حقيبتها علبة مكياج باللون الأخضر، مضيفة: ” قالوا لي إن دي فيها ماريجونا فقولتله مفيش الكلام، ده مش صح وده ميكب عادي فلقيته بيقولي معاكي كوكايين، قولتله أنا مش بشرب الحاجات دي أصلا، وبعدين قالولي طيب استني شوية”.

منة شلبي تنفي وجود حشيش بحوذتها في قضية المخدرات

وأشارت إلى أنه بعد مرور ساعتين تقريبا، طلبوا منها إخبار المحامي الخاص بها، وحينما سألتهم عن السبب، أخبروها بأن بحوذتها ماريجوانا، بعدها رأت أخبار في وسائل إعلام أنها تحمل مخدرات، لحين عرضها على النيابة.

واستكملت النيابة العامة التحقيقات للاستماع إلى شهادة 5 من الموظفين بمطار القاهرة الدولي، على خلفية اتهام الفنانة المصرية بمواد مخدرة أثناء إنهائها الإجراءات الجمركية وقت تفتيش الحقائب بالمطار.

 

وأدلى الموظفين بشهادتهم التي تفيد بأنه وقت فحص حقائب المتهمة بجهاز الأشعة، تبين وجود كثافات عضوية، وبعد التفتيش الدقيق تم العثور على مواد مخدرة بحقائبها، ومن ثم ألقي القبض على منة شلبي.

 

ماريغوانا وشيكولاته بالحشيش.. هذه مضبوطات الفنانة مني شلبي من المخدرات

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.