محاكمة الداعية المصري مبروك عطية تتصدر الترند.. تعرف على التفاصيل!

تصدر اسم الداعية المصري مبروك عطية قائمة الترند عبر مواقع التواصل الاجتماعي خلال الساعات الماضية في مصر .

 

وغرد عدد كبير من النشطاء والناشطات على هاشتاق #محاكمة_مبروك_عطية مطالبين بمحاسبته عن تصريحاته على واقعة قتل نيرة أشرف فتاة جامعة المنصورة .

 

وكان قد علق مبروك عطية مطالبًا الفتيات بعد حادثة قتل نيرة أشرف فتاة جامعة المنصورة بالخروج محتشمات من بيوتهن، حتى لا يتعرضن للقتل على يد أي رجل تقوده الغريزة .

 

وقال عطية : “الفتاة تتحجب عشان تعيش وتلبس واسع عشان متغريش” متابعاً: “برغم الفحش وبرغم الجريمة وبرغم المنكر فيبقى الله هو الرحمن الرحيم، فلو لم يكن ربنا رحمن رحيم لحدث سواد أشد وجرائم أفظع”.

وأضاف مبروك عطية راويًا قصة نيرة أشرف وربط بينها وبين الحجاب بصورة اعتبرتها رائدات الحركة النسائية في مصر تخويفا وإرهابا للسيدات وقال: “الله يرحمها والله يجيب له طعنة من فوق سبع سموات وينتقم منه ويوفقه لقاضي يحكم بالقصاص العادل ويبرد نار أمها ونار أبيها”.

وتابع: “لما المشايخ تكلموا عن الحجاب سمعنا من يقول حرية شخصية، يا بتاعة الحرية الشخصية اختاري تمشي بشعرك والبسي ضيق واعملي ما بدا لك، وشوفي هتخرجي على مين ومين هيشوفك؟، هيشوفك اللي ريقه بيجري وده الطبيعي لا عنده دين ولا عنده قرشين فماذا يملك غير إنه يقتلك؟ لو حياتك غالية عليكي اخرجي من بيتك قفة، لا متفصلة ولا بنطلون ولا شعر على الخدود، عشان وقتها هيشوفك اللي ريقه بيجري ويدبحك.. دا واقع”.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.