وصلة ردح بين ياسمين عز ورضوى الشربيني: “يا خرابّة البيوت ياللي بتبوسي الجزم بالسر”

يتابع رواد مواقع التواصل الاجتماعي الحرب الساخنة، بين الإعلاميتين المصريتين ياسمين عز ورضوى الشربيني.

علّقت رضوى عبر حسابها على تطبيق تويتر، على تصريح منسوب لها، ونفت ما جاء فيه: “البيت بفلوس الراجل وتيجي مراته تقوله اقلع الجزمة علشان السجادة.. ده أنا أحط فساتيني الماركات تحت رجله يمشي عليها”.

وعلقت على التصريح قائلة: “وانا اقول الكلام ده ليه.. انا ست عندها كرامة.. كلام العبيد ده مش بتاعي”.

ورأى متابعو الشربيني أن المقصود بكلامها هي زميلتها الاعلامية ياسمين عز، التي تناصر الرجل وتطالب النساء في المبالغة في احترام أزواجهن.

دخلت ياسمين عز خط النار وعلقت تعليقاً تضمن هجوماً لاذعاً على الشربيني دون أن تذكر اسمها.

أتى منشور ياسمين عز بعنوان “ويحك يا دعسوقة”.

وأضافت: “كرامة ايه يا أم كرامة بلاستيك أطرافها مطاط، تمط وتنكمش حسب المصلحة والظروف المحيطة. مدام بليز كرامتك وقعت منك آخر مرة هناك،، ابعتي عبد (مظلوم ) من عندك يجيبها قبل ما تسيح فالشمس”.

وتابعت: “احكيلنا بالمرة (قواعد بيات المرأة الاربعون برة بيت الزوج من غير إذنه)”، إشارة إلى تصريح رضوى خلال برنامجها التلفزيوني “هي وبس” بأن “المرأة من حقها أن تبيت خارج منزلها دون إذن زوجها”.

واستطردت: سلينا كدة في الاجازة لانك شطبتي محتوي وبقيتي مملة، حتي في تلقيحك مملة، زيرو محتوى، زيرو أنوثة، بس الامانة استرجال ليڤل الوحش”.

ورداً على التعليق الذي تسبب في الأزمة قالت عز: “دة انا مش بس ادوس عالفساتين الماركات دة انا ادوس علي اي حد علشان خاطر الفرعون الصغير الكبير، بعمل دة فالحياة العادية وبقوله فالعلن”.

وأردفت: “انما بقي لما يكون في خرابة بيوت بتبوس الجذم فالسر وتعمل فيلم (مظلوم ) وتطلع فالعلن تحكيلنا مأساة المرأة الإغريقية، كدة انتي محتاجة علاج يا مدام، روحي تعالجي يا مدام، في تشوهات نفسية وشياط وغيرة ويأس بدأ يتجلي ويتفشي ويترعرع في الانحاء، وبلاش نشغل إسطوانة المراة الحديدية، علشان المراة نفسها لو عرفت انتي ايه هيجيلها صدمة دماغية حضارية”.

واحذرت: “بقولك يا خرابة البيوت العمرانة،، جربي حطي اسمي تاني في تلميحات او تلقيحات،، علشان هنتفرج كلنا وقتها انا هدوس علي ايه تاني غير الماركات، واهو بالمرة نحكي الحكايات، ونسلي الناس فالاجازات”.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.